مقطع فيديو يثير حديث رواد السوشيال ميديا ما قصته!

أثار مقطع فيديو لعروسة مصرية أثناء عقد قرانها حديث السوشيال ميديا في مصر، بعد تداول فيديو توجه فيه نصيحة لعريسها أمام الحضور، ولاقت الفتاة العديد من الانتقادات بعدما اعتبر رواد السوشيال ميديا طريقة حديثها لزوجها لا تصح.

كلام السوشيال ميديا في مصر

وكانت عروسة مصرية قد نشرت فيديو عقب عقد قرانها معلقة علي «مانا مش هسيب أهلي بالساهل».. وظهرت في الفيديو المأذون وقبل أن تأخذ القلم لتوقع على عقد الزواج وجهت كلمتين للعريس قائلة: “أنا واثقة في ربنا وفيك انك هتكون خير الزوج والسند والصاحب.. ماندمتش يوم ان أنا اختارتك بل بالعكس كنت انت أعظم وأحسن انتصاراتي واختياراتي في الحياة”

وأضافت العروسة هطلب منك طلب:

أنا زي ماهشيل أهلك في عيني، تشيل أهلي في عينك، والصغير قبل الكبير.. ومع احترامي لكل أهلي أمي ثم أمي ثم أمي، وطاروقة عشان مايزعلش

اقرأ أيضاً: فيديو يهز العراق.. لأب يصوب رصاصه نحو سيجارة في فم طفله!

حديث السوشيال ميديا

وانهالت التعليقات على العروسة معتبرين أن تصرفها غير لائق وكان بإمكانها توجيه تلك الكلمات للعريس على انفراد وليس على الملأ.. كما أشاروا أن الشخصية القوية ليس بهذا الشكل والأسلوب:

لو بتحبيه هتخافي ع شكله قدام الناس.. الشخصية القوية عمرها ما كانت بالشكل والأسلوب ده.. الحقيقة ومليون بنت سابت أهلها واتجوزت واتفقت مع جوزها على كل حاجه ما بينهم ومن غير ما تشهّد عليه أي حد

كما أصبحت العروسة حديث السوشيال ميديا في الساعات القليلة الماضية، وأشارت بعض حسابات رواد مواقع التواصل الاجتماعي إلى أن النصحية وتوجية كلامها للعريس أما الحضور لن يفيدها في شيئ قائلين: “لو هو طبعه مش كويس والله لو شهّدت عليه العالم كله مش هيفيدها بحاجه”.

موجة سخرية على مواقع التواصل الاجتماعي

أيضا سخرت العديد من التعليقات من نصائح العروسة باعتبارها أمراً بديهيا، وأن مافعلته أمر غير لائق خصوصا أنها رهنت امضتها على العقد بتوجية كلماتها للعريس الذي وقف مبتسماً.

وكتبت بسملة ساخرة: انا متأكده انك هتكون خير الزوج والسند والصاحب.. ومش كده وبس هتشيل أهلي ف عينك الصغير و الكبير والرفيع والطويل والمربع والمستطيل. وأرفقت بسملة مع تليقها لصورة محمد سعد من فيلم بوشكاش محفوظ.

منشور متداول

كما تداولت بعض الحسابات منشورات عديدة عن واقعة عروسة كتب الكتاب منها منشور جاء فيه:
  • جميل إن العريس أو العروسة يوصى التانى على أهله واللي مُنه ولكن المسائل دي ديماً بتبقي ليها حساسيه.. ومن الذوق إنها بتبقي بين الزوج وزوجته لوحدهم ف السر مش ع الملأ علشان محدش يبقى محل إحراج ومُحرج.. والطريقة اللي قالت بيها العروسة كانت كإنها أمر ورَهنت إمضتها على الزواج لحد متقول طلبها اللي من غيره مكنتش مضت!
  • يا جماعه التوصيات والنصائح والطلب مبينكم وعمرها ماكانت على الملأ لإن الزوج والزوجة بالأخص سرهم وطلباتهم زي القبر متطلعش وبين بعض وسهل جداً حد فيهم يقول موافق ويرجع ف كلامه بعدها.

بينما رأت حسابات آخرى أن العروسة لم تخطئ في شيء، حيث علق حساب على فيس بوك باسم «جومانا» قائلاً: :الفيديو كان كتير حلو وأسلوب البنت كتير محترم ولطيف.. بس انتوا ناس فاضية ما عندا شغل وبتحبوا تنقدوا الحق”. وأضافت أخرى: “لا مقلتش كلمه غلط و كانت بتتكلم بكل زوق و انا معا كلمها جدا”.

error: لا يمكن نسخ النص